Nu under sommaren kommer jag, matte, att vara ledig ganska mycket och därför har jag bestämt mig för att utnyttja tiden väl med MYCKET hundträning! ;) Med mycket menar jag att jag har lagt upp en träningsplanering som sträcker sig från maj till början på september med daglig aktivitet. :O Dock är planen att denna dagliga aktivitet för det mesta ska hållas ganska kort och att (i och med att vi har så mycket träning framför oss) om vi missar någon dag här eller där så spelar det absolut ingen roll i och med att vi kommer att träna mer än någonsin oavsett. ;)
 
Jag tänkte dela med mig av den här planering för att ni ska få lite inblick i hur jag tänker kring vår lydnadsträning just nu...
 
Planeringen inleds med två stycken 30-dagarsutmaningar (som ni kan hitta hos http://www.gameonpuppy.se/ ) där vi fokuserar på lite större och övergripande grundträning. I övrigt har varje vecka fått ett tema där tanken är att den övning/det moment som ligger i fokus ska byggas upp med små, korta övningar som tillsammans blir en god helhet. Alltså kommer vi inte kasta oss över hela moment eller sammansatta övningar utan arbeta på små bitar varje dag som tillslut kan bilda en stark lydnadsförståelse (hos både mig och Frost).
 
Maj
30-dagars Bubblan-utmaning
 
Vecka 21-22 Skvallerträning
 
Juni
30-dagars Fot-utmaning
 
Vecka 23 Tävlingsförberedelser (RM-lydnad för dobermann, Gålö)
Vecka 24 Ipo-ingångar
Vecka 25 Z:at
Vecka 26 Kryp
 
Juli
Vecka 27 Framförgående/framåtsändande
Vecka 28 Fjärrdirigering
Vecka 29 Hopp
Vecka 30 Apportering
 
Augusti
Vecka 31 Kedja moment
Vecka 32 Rutan
Vecka 33 Runda kon & Ljudgivning (50/50)
Vecka 34 Inkallning
Vecka 35 Tävlingsförberedelser (RM-bruksspår för dobermann, Gålö)
 
Jag tror att det här kommer vara en mycket givande sommar för oss och att träningen har potential att ge oss mer långsiktigt goda resultat. Jag vet med mig att utan någon strukturerad och genomtänkt planering är det så lätt för mig att bara gå in på lydnadsplanen och träna igenom Frost i en drös moment, vi har kul, Frosts orkar jobba mycket och länge MEN det gör att vi slarvar oss igenom en hel del grunder och detaljer och jag ger inte Frost några möjligheter att följa upp viss träning eller lära sig det finstilta, det där som (om det sitter) kan ta oss riktigt långt. Därför känns det skönt att kunna fokusera på en grej / vecka och att nöja sig med det, att göra just den där enda grejen riktigt bra.
Kanske (förhoppningsvis) blir det någon vecka jag känner att vi har mer tid och energi att ge och där vi kan variera lite mer (mer likt v. 31) men det får tiden och hunden visa på.
 
I vilket fall som helst - vilken träningssommar vi ska ha tillsammans! ^_^ <3
 
2018, Dobermann, Grumium Frost, Kennel Grumium, Lydnad, Träning,

Kommentera

Publiceras ej